Friday, May 2, 2014

adakah emas suatu pelaburan???? atau sebagai insuran kekayaan?

salam sejahtera saya ucapkan kepada pembaca blog gedung kekayaan...terima kasih sekali lagi kerana sudi melawat blog saya untuk mendapatkan sedikit sebanyak megenai pelaburan... ini adalah post pertama saya bagi tahun 2014 hehehe... kesibukan kerja menyebabkan saya tidak punya banyak waktu untuk berkongsi mengenai pelaburan...
ok...berbalik kepada tajuk yang saya pos diatas mengenai pelaburan emas... saya ada terbaca mengenai emas sebagai insuran kekayaan...bila difikirkan semula ada logiknya juga....tapi bagi sy tidak kisahla sebagai pelaburan atau insuran emas tetap dihati hehe...

                                                        Emas sebagai insuran(kijang emas)....

Menurut daripada pembacaan saya... emas bukan lah suatu pelaburan atau dalam erti kata lain emas bukan pelaburan yang baik kerana merupakan komoditi yang mempunyai turun naik harga dari segi wang kertas ( fiat money) oleh itu bagi pelabur yang memerlukan keuntungan yang pantas dan cepat jauhi emas kerana perkara ini boleh menyebabkan anda kerugian dalam tempoh yang agak lama ( kalau disandarkan kepada nilai ringgit)... sebaliknya jika emas dijadikan insuran jika pembelian dilakukan bagi menyokong simpanan ringgit yang dilakukan tidak kira dalam insrumen pelaburan apa sekali pun... perkara ini penting dan bagaimana ini boleh dilakukan??? jadikan 20-30 % kekayaan anda dalam bentuk emas ( bertindak sebagai insuran ) kepada jumlah simpan ringgit/ kekayaan anda secara keseluruhan.... bak kata orang tua2 langit x selalu cerah...adakala mendung ditengah hari.... kalau hujan mcm ner plak xkan basah diwatnyer ( hehehe ).... apa2 pun sebagai pelabur kita kena sentiasa bersedia untuk menghadapi sebarang ketidaktentuan ekonomi global... semoga perkongsian kali ini memberikan sedikit input kepada kawan2 semua... kesimpulanya...jadikan emas sebagai insuran kepada setiap ringgit yang anda simpan ....ok2 rasanya cukup sampai sini lain kali saya syer lagi ok...bye**** tc ;)

No comments: